Det gamla dieselelektriska loket från 1907 har stått utomhus oanvänd i Hammarby ett tag och nu har SL bestämt sig för att göra sig av med den. Vagnen kommer på trailer till Museispårvägen onsdagen den 6:e maj klockan 11 för avlastning.
Vagn 9236 är ganska nymålad och det kändes fel att den bara skulle stå. Man skrotar inte en spårvagn från 1907. För att använda den hos oss måste hjulen svarvas, vilket kommer att ske när den har kommit till Malmköping, genom att vi lyfter vagnen och skickar trucken tillbaka till Stockholm för svarvning.

Foto: Åke Eriksson
Lokets historia började redan 1907 när den kom som en vanlig motorvagn av typ A3 från Arlöfs verkstäder. Denna och liknande vagntyper utgjorde länge det dominerande inslaget i Stockholms stadsbild. Vagnar av denna typ gick i reguljär trafik ända till 1964. Just vagn 9236 som hade vagnsnummer 170 när den gick som spårvagn, byggdes om 1951 på Råsundas verkstäder till nuvarande utförande som dieselelektriskt fordon. Den kan gå på ström från kontaktledning ovanför spåren, från strömskena som i tunnelbana eller på sin dieselmotor. Nu har vi ingen strömskena på Museispårvägen Malmköping, men det blir det första fordonet med denna facilitet hos oss.
Marknadsansvarig: Bruse LF Persson 070-762 57 48 info@muma.se
Kontaktperson på plats: Claes-Göran Kaselli 070-258 88 18, Åkes Eriksson 070-541 23 13
Projektledare: Åke Eriksson